Svar: Børn og LCHF

26. december 2015

Alder:
3 år, 6 mdr.

OBS: Dette svar er mere end 3 år gammelt. Det har i mange tilfælde ingen betydning for svarets gyldighed. Dog kan der været kommet nye retningslinier og anbefalinger på området. Du kan sandsynligvis finde mere aktuelle svar om emnet ved at bruge søgefunktionen eller ved at læse videre under Kost og ernæring.

Hej med dig

Tak for dit brev - og det lyder som et rigtig godt nytårsfortsæt for jer:)

Jeg følger Sundhedsstyrelsens og Fødevarestyrelsens anbefalinger og vil gerne fortælle jer lidt om disse:)

Det anbefales, at børn tilbydes frugt og/eller grøntsager til alle dagens måltider - hovedsageligt grøntsager frokost og aften. Det vil være rigtig godt, hvis barnet spiser 300 gram frugt og grønt dagligt - fra 4-10 års alderen anbefales mellem 300-500 gram.

Det anbefales at børn tilbydes kartofler, ris, pasta, bulgur, cous cous og lignende. Gerne ca. 100 gram til frokost og det samme om aftenen. Det væsentligste er dog ikke mængden, men at barnet bliver mæt:) Jeres datter behøver ikke nødvendigvis disse fødevarer hver dag, men meget gerne hver anden dag... Hvis der ikke serveres pasta, ris eller lignende, så bør der serveres brød. Der varieres mellem fuldkornstyper og lysere typer - uanset om der gives pasta, ris eller brød.

Jeres datter må også gerne tilbydes grød en gang imellem - det kan være en havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød, der f.eks. gives om morgenen. Meget gerne sammen med frugt.

Det anbefales, at jeres datter tilbydes fisk flere gange om ugen. Varier mellem de fede og de mindre fede fisketyper. Brug fisk som en varieret del af hendes frokost og vælg fiskepålæg med minimum 50 g fisk pr. 100 g. ...

Annonce

... Spis også gerne fisk om aftenen - det kan være laks i ovnen, lakselasagne, rødspættefileter, fiskefrikadeller, torsk og lignende.

Det anbefales, at jeres datter også tilbydes kød og kødpålæg - både til frokost og til aften. Hun må gerne få en kødfri dag en gang imellem. Vælg kød og kødpålæg med maks. 10 g fedt pr 100 gram.

Giv hende gerne æg, det kan være hårdkogt æg, æggepandekager, scrambled eggs og lignende.

Jeres datter bør ikke sættes på fedtfri diæt, men bør tilbydes en variation af fedtstoffer. Lidt fedtstof bør som udgangspunkt indgå i hendes mad, enten som del af retten eller på brød. Det kan være planteolier, plantemargariner, minarine eller lignende. Hun må også gerne få mayonnaise eller remoulade på pålægget.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Jeres datter må gerne få ost. Det kan være som pålæg eller bruges på en varm ret. Vælg ost med maks. 17 g fedt pr. 100 g.

Jeres datter må gerne få mælk og surmælksprodukter. Vælg produkter med maks. 10 g fedt pr. 100 g. Som drikkemælk anbefales skummetmælk, minimælk og kærnemælk.

Jeg håber, at dette kan give jer lidt idé om, hvordan I bedst sammensætter kosten til jeres datter. Jeg tænker umiddelbart, at den største ændring for jer vil være, at hun måske vil have brug for lidt ris, pasta, kartofler eller lignende ved siden af den mad I laver :)

Rigtig meget held og lykke og rigtig godt nytår!

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

15. maj 2024 | Kost og ernæring | 10 mdr.

Skære ned i erstatning, hvordan?

Kære Helen Jeg har en datter på 10,5 måneder, der har været fuldt...

9. maj 2024 | Kost og ernæring | 7 mdr.

Drikker hun nok?

Kære Helen. Min datter på snart 7 måneder spiser ofte øllebrød eller...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Annonce

Viden om børn:

Håndudmalkning

Hvis man har brug for at malke mælk ud til sit barn, så kan man gøre det med håndudmalkning. Når man bruger sine hænder, skal man være ekstra opmærksom på hygiejnen - men ellers er håndudmalkning normalt den mest skånsomme form for udmalkning af brystet.

- Begynd med at vaske dine hænder og klem en lille smule mælk ud af brystet, som kasseres.

- Malk ud i en ren skål, som mælken let kan sprøjtes ned i

- Læn dig forover, massér brystet blidt ned mod...

Læs mere i Babylex

Citrusfrugter

Hvis man har allergi overfor græspollen, så kan man nogle gange reagere på citrusfrugter som appelsiner og klementiner. Reaktionen vil ofte være kløe og hævelse af læber, mund og svælg. Og det bedste man kan gøre er ikke at spise de citrusfrugter, som man reagerer på.

Nogle børn vil også reagere med rødt udslæt om munden, når de spiser citrusfrugter. Det skyldes normalt frugtsyren, som generer barnets lidt sarte hud og handler således ikke om at barnet ikke tåler...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen,

tak fordi du eksisterer! I 6,5 måned - siden min søn kom til verden - har jeg benyttet mig af din hjemmesiden og læst adskillige hjælpsomme svar/spørgsmål/artikler mm. Hvilken lettelse i øvrigt, at en del førstegangsmødre føler det samme som jeg selv; overvældet af kærlighed, nervøs, urolig, lykkelig, nysgerrig, komplet for meget etc etc:)

Din kærlige og varme jargon gør, at man straks føler sig tryg i at “dele” ens liv og baby med dig!