Svar: Børn og LCHF
26. december 2015
Alder:
3 år, 6 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev - og det lyder som et rigtig godt nytårsfortsæt for jer:)
Jeg følger Sundhedsstyrelsens og Fødevarestyrelsens anbefalinger og vil gerne fortælle jer lidt om disse:)
Det anbefales, at børn tilbydes frugt og/eller grøntsager til alle dagens måltider - hovedsageligt grøntsager frokost og aften. Det vil være rigtig godt, hvis barnet spiser 300 gram frugt og grønt dagligt - fra 4-10 års alderen anbefales mellem 300-500 gram.
Det anbefales at børn tilbydes kartofler, ris, pasta, bulgur, cous cous og lignende. Gerne ca. 100 gram til frokost og det samme om aftenen. Det væsentligste er dog ikke mængden, men at barnet bliver mæt:) Jeres datter behøver ikke nødvendigvis disse fødevarer hver dag, men meget gerne hver anden dag... Hvis der ikke serveres pasta, ris eller lignende, så bør der serveres brød. Der varieres mellem fuldkornstyper og lysere typer - uanset om der gives pasta, ris eller brød.
Jeres datter må også gerne tilbydes grød en gang imellem - det kan være en havregrød, flerkornsgrød eller mysligrød, der f.eks. gives om morgenen. Meget gerne sammen med frugt.
Det anbefales, at jeres datter tilbydes fisk flere gange om ugen. Varier mellem de fede og de mindre fede fisketyper. Brug fisk som en varieret del af hendes frokost og vælg fiskepålæg med minimum 50 g fisk pr. 100 g. Spis også gerne fisk om aftenen - det kan være laks i ovnen, lakselasagne, rødspættefileter, fiskefrikadeller, torsk og lignende.
Det anbefales, at jeres datter også tilbydes kød og kødpålæg - både til frokost og til aften. Hun må gerne få en kødfri dag en gang imellem. Vælg kød og kødpålæg med maks. 10 g fedt pr 100 gram.
Giv hende gerne æg, det kan være hårdkogt æg, æggepandekager, scrambled eggs og lignende.
Jeres datter bør ikke sættes på fedtfri diæt, men bør tilbydes en variation af fedtstoffer. Lidt fedtstof bør som udgangspunkt indgå i hendes mad, enten som del af retten eller på brød. Det kan være planteolier, plantemargariner, minarine eller lignende. Hun må også gerne få mayonnaise eller remoulade på pålægget.
Jeres datter må gerne få ost. Det kan være som pålæg eller bruges på en varm ret. Vælg ost med maks. 17 g fedt pr. 100 g.
Jeres datter må gerne få mælk og surmælksprodukter. Vælg produkter med maks. 10 g fedt pr. 100 g. Som drikkemælk anbefales skummetmælk, minimælk og kærnemælk.
Jeg håber, at dette kan give jer lidt idé om, hvordan I bedst sammensætter kosten til jeres datter. Jeg tænker umiddelbart, at den største ændring for jer vil være, at hun måske vil have brug for lidt ris, pasta, kartofler eller lignende ved siden af den mad I laver :)
Rigtig meget held og lykke og rigtig godt nytår!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske